أحلام وهواجس2008/2009

الثلاثاء، 6 يناير 2009

كنت عاوز أكتب البوست ده على مدونتي الرئيسية كإني أتكلم بسحسيت انه محتاج فضفضة بالعامي فطبعا قلت يبقى هنا خاصة كمان إنه كله أسرار ودي هيا بئر أسراري المكشوف..

2008سنة بدأت وحياتي اختلفت تماما..ألحق يتقال حياتي مختلفة من قبلها بشهر و13يوم بالضبط..من يوم 17/11/2007 يوم لما دخلت مصر..عشت عمري كله في السعودية..ودي تاني مرة آجي فيها مصر..بس مش هسيبها تاني .. بعد لما امتحانات الفصل الأول خلصت كنا في شهر يناير.. طلعت مع جماعة اصحابي رحلة للقاهرة أصل أنا من المنصورة عروس نيل مصر العظيمة .. فاكر تفاصيل الرحلة دي وكل تفاصيل السنة دي كلها..كإنها والله إمبارح أول مرة سنة تعلم في حياتي كده وأفضل فاكرها قوي..رحنا فين ياربي.. اه أول حاجة الأهرام..ذلك الخيال الذي لم أجد له تحليلا كيف قام بناءه هكذا طيلة هذه المدة.. المهم طبعا عارفين في ايه هناك..الأهرامات التلاتة وأبو الهول..يا ترى بس.. لأ والسياح كمان من المعالم الي هناك.. أنا لابس جاكت والجو مش حر يعني احنا في يناير..ودول أتاريهم بيجوا يشتوا هنا كأن الشتا بتاعنا بالنسبة لهم خريف أو ربيع..لابسين..لا بلاش كدب مش لابسين حاجة الا حجات خفيفة كده..تخلي الواحد يموت مكانه فعلا.. موقف من الي شفته ومقدرتش أكتم الضحك(معلش هقوله بأه) واحد ووحده أجانب طبعا وده نازل فيها بووووس للصبح وحالتهم حاله..مش هنا يابا يا عم مينفعش كده..وده دايب ع الآخر..المهم عسكري من الي هناك حاول يكلمه وينبهه بالفرانكوأراب وده حتى لو فهم خلاص هيا طلعت في دماغه..واحد رد عليه قاله يا عم سيبه يعيش اللحظة والله زي ما بقلكم كده.. وموقف عجبني جدا جدا جدا..رحت أنا وواحد صاحبي نرتاح من الف ده وقعدنا على كراسي هناك لقيت واحد بينا وبينها كرسين مثلا أجنبية بردو لافة الطرحة وبتصلي اه والله كان الظهر أدن..طبعا اتكسفت من نفسي تماما..ونهيت المهزلة الي هناك بإني انسحبت مع صاحبي ورحنا نصلي..

بعدين بأه رحنا فين..دريم بارك.. كنت بشوفها في التلفزيون بس..دلوقتي باه أنا فيها..أحمد بهجت وسنينه ايه ده ياعم ايه المساحة دي وايه ده كله..حاجة محترمة جدا جدا..بس طبعا فيها مناظر مش محترمة كتييييير جدا شفتبعنيا محدش قلي..ع المغرب كده قبل ما يقفلو بساعة يعني تقريبا أصلهم بينامو بدري..ههههههههه على ستة كده أمشي هنا وهناك ألاقي الي مأنججين في بعض بس مش بالإيد لا افهمومها بأه دول بأه مصرين كلا وجزأ والي شايلي وحدة والي والي.. عينات كتيييير ..

ملعبتش كتير فضلت أتمشى وأتفرج ع الناس..ركبت لعبة كده مش فاكر اسمها لفت بيا لفت كنت بجد هموت قلبي كان هيقف تطلع فجأ وتروح مرمية بيا مرة وحدة..نزلت مش عارف أقف ع الأرض قلت توبة..قبل ما نمشي ركبت عربيات التصادم..رحت عند لعبتهم الجديدة دسكافري.. طبعا معروفة قعدت هناك أتفرج باه وأسمع صويت وزعيق وبنات على ولاد كله بيزعق أصور وأضحك..ربنا معاكو..ده لو فرضا يعني واحد فك من عليه الي ماسكة في الكرسي ده يوصل اسكندرية حدف..بترمي جامد جدا.. وصلينا المغرب ومشينا..يومها كان نفسي أروح الأزهر والحسين بس قالوا بعدين مش وقته..روحنا بأه..طبعا كنت عالآخر..من الفرجة على خلق الله ..يالله الحمد لله.. مرة تانية أروح الحسين والأزهر.

محصلش أحداث كتير باه بعد كده مهمة..بقيت أخرج ألف في البلد..أمشي ع النيل البحر زي ما بيقولوا .. لحد لما بدأ الترم التاني..

طبعا عرفت زمايلي في الكلية..احم احم..أقصد زميلاتي..ماهي دفعتنا 350 بنت و31 ولد بس بالذمة ينفع ده..آداب بأه كلية الكعب العالي... مشمهمة فترة الكلية دي قوي يعني مكنتش بدق على حد ولا مع حد ومعملتش أي صداقة مع اي حد لابنت ولا ولد زمالة بس..

حبيت النت قوي..طبعا كنت بأقعد عليه كتييير جدا ..النت والمسجد والكلية وشوية أتمشى فيهم وخلص اليوم.. لحد لما جه يوم غير حياتي جدا جدا وقلبها 180درجة فاكره والله تاريخ وساعة..1/3/2008وقت المغرب.. كنت بأكتب على منتدى ..وحدة ردت على موضوع كنت كاتبة عنوانه(مأساتي مع الحب) هيا مصرية بس زي حلاتي أو زي ما كنت أنا في السعودية بتاخد الثانوية ومولودة هناك بردوه..من فين البنوته دي من الشرقية..كذا مرة علقتلي..شدتني بكلامها مع انه عادي..بعتلها رسالة خاصة مع إيميلي..لقيتها قبلت وضافتني عندها..نتكلم عادي يعني زي ما قلتلها.. يومين والتالت هو ده 1/3/2008 الي بحكي عنه ..حسيت بقلبي خلاص هيدخل الجهاز ويروحلها..فعلا والله معرفش ازاي..حبيتها قوي..يمكن الأول كنت مشدود لها جدا جدا ومتعلق بيها بس مع الأيام الحب اتعمق جدا جدا جدا جدا..لحد لما بقينا روح وحدة بجد..طبعا اتكلمنا صوت بس ده لما ارتحنا لبعض واتفتحت قدامي أبواب الجنة الدنيوية التسعة.. جمال وأدب ورقة..حنان وحب ودفا..خوفها عليا والتشابه الضخم الي بينا.. عشت معاها أحلى الأيام..كنت بتعذب عشان مش قادر أطولها..بس كنت بصبر نفسي..لحد لما جه شهر خمسه..عملت ليا امتحان رسبت فيه وكانت هتضيع من ايدي لولا لطف ربنا.. خناقة وبتاع كده..اترجاها وتعيط وتقولي مقدرش أسامحك..دقت أقسى ألوان العذاب ان الي بتحبني وبتموت فيا مجوحة مني وهتسيبني لإنها حاسة بخيانة وجرح مينفعش تغفره وأنا بموت في نفسي..أصالحها وأحلفلها بكل الأيمان ان دي غلطة وخلاص..الحمد لله ربنا ستر وعدت على خير بس مش خير قوي..مرجعتش ثقتها تمام فيا غير لما نزلوا مصر في الأجازة ورحتلهم البيت قابلت باباها ومامتها واتكلمنا طبعا..وبعد كده رحتلها كتير جدا..بس كنت بعمل شبه روميو وجوليت هههههههه بقف تحت البيت جمب شجرة كده وهيا في البكونة والموبايل على ودني.. بنتكلم صوت وصورة لها لكن أنا مش شايفها طبعا صوت بس.. حبيتها بحق ربنا كان نفسها أعمل المستحيل عشانها وهشان تكون ليا.. يالله بس الحمد لله ربنا مش بيجيب حاجة وحشة طبعا لسة أحداث السنة مخلصتش ولا حكايتي معها كده خلصت لسة احنا في شهر خمسة بعدل لما الخلاف هدي وارتحنا تاني..وعملت أنا المدونة دي ودخلت عالم التدوين.. أكمل بأه البوست الجاي عشان كده زهقتم مني وطولت قوي.. ادعولي عندي امتحانات والله ومع كده مش عارف أغيب عنكم ولا يوم..

22 التعليقات:

اولا نورت بلدك مصر ياكبير
وطريقة كلامك ف المدونه جميله جدا
وربنا يجعل ايامك كلها حلوه ان شاء الله واختبارات ناجحه :D
بس وانت فى الاهرامات بعد كده ماتبقاش تركز فى الناس المأنجه دول عشان تفضل شايف مصر حلوه :D

مدوناتك رائعه عن جد

حلواويالبوست انا بئا في مصر
وعمري مرحت دريم بارك يابختك بحقد عليك
"وش بيضحك"

رغم غرامكب القاهرة

الا انك تحيا فى مدينة الجمال

المنصورة فهى اجمل بكثير

وبعدين مش لازم تركز قوى على كل حاجة بتشوفها

هههههههههههههههههههههه

زيارة جميلة وربنا يوفقك

اسلوب رائع فى سرد الاحداث

smilyrose

روح الحب الصادق

حكايتك مقاربه لحكايتى من 15 سنه
كنت برضه فى السعوديه وتحديدا فى الخبر مع والدى (الله يرحمه )ووالدتى واخواتى طبعا
وخلصت ثانويه عامه وكانت دى اول سنه لى فى كلية الفنون الجميله......وماادراك الكليه فيها ايه؟؟؟؟؟؟
وطبعا دى اول سنه قابلت فيها الباشا
ربنا يوفقك انت وهى
وتحياتى ليها

اتشديت اوي للسرد اللي انت عاملة
لدرجة اني عاوزة اعرف الباقي بسرعة
انا منتظرة
جميلة اووي الحكاية
ربنا يكرمك
سلام

حلوة أوي الحكايه بتاعتك .. تقريبا كدا فيها من حجات حصلتلي كتير ..
أسلوبك ممتع اوي في الحكي ..
ربنا يتمملك على خير وان شاء الله نتعزم قريب على حاجه حلوة كدا ..
بس متنساناش . وعايزين باقي الحكايه ..

اتمنالك التوفيق ..
تحياتي

بص هقولك علي حاجه
انا كنت قريت البوست قبل كدا ومش علقت
بس اكتر حاجه بجد رقيقه فيه هي حبك انت وحبيبتك ربنا يخليكم لبعض بس اسمع مني كلمه انا اختك طبعا الكبيرة بس في سرك قولنا زي متفقنا
الي يلاقي قلب يحبه اوي كدا حرام وخسارة يضيعه حتي بغلط مش مقصود فهمني
خلو بالكم من بعض
وانا كمان مستنيه باقي القصه

ذاكر كويس وفى الاجازة احكى براحتك واحنا معاك

طربقتك مسليه في الحكي
منتظرة باقي الحكاية
دمت بكل ود
تحيــــــــــــــــاتي(:

شارك معنا في حوارنا
غزة في قلب مدون
مع المهندس : الحسيني لزومي
الحوار موجود علي الرابطة شارك معنا في الحوار
كن إيجابيا وحاول المشاركة في إنشاء بلوجر فعال
حوارنا مستمر مع المهندس
متي دخلت سجل تعليقك بسؤالك أو إستفسارك بالنسبة للمهندس
مع تحيات
رابطة هويتي إسلامية

nor :

اول زياره ليه
مش ملاحقع اقرا انهي مدونه لك الاول لان كلهم حلوين بس هحاول اقراهم كلهم الاول لما علقت عندي افتكرتك اكبر من كده مش عارفه ليه ما شاء الله اسلوبك يدل علي عقل كبير ..عجبتني القصه يمكن يكون في تحفظات ..زي ان مش بحب الناس تدمن النت
اهلا بيك في عالم التدوين ولو انها متاخره و ربنا يسعد كل ايامك انت و حبيبتك و خد بالك من مستقبلك الاول و دراستك ..تحياتي

مستنيا الباقى
وربنا يوفقك يارب

عندك طريقة حلوه للسرد بتشد اللي بيقرا. ربنا يوفقك

الاول يارب تكون خلصت امتحانات على خير, وربنا يوفقك فى حبك, وعلى فكرة انا كمان من المنصورة بس مش عايشة فيها, يللا بقى منتظرين بقيت الاحلام والحكاية.

عودا حميدا... اسلوبك بالعامية جميل وشغفك ببلدك اجمل... يا رب تفضل حلوة كده فى عنيك على طول وما تزهقش منها,وربنا يوفقك

دمت بحب ومودة

ايه يا عم روميو
يالهوى يا ابراهيم
فاكر اما قلتلك القصة اياها
عارف اما سألتنى مين هى البنت دى
اعتقد فهمت يا ابراهيم مين هى
المهم زى قصتك
بس للأسف يا ابراهيم مقفلتش حلو
هو حبها اوى بردو او ده الى كان هو مبينه
وهى كمان
بس عارف الموضوع انتهى ازاى
سابو بعض عشان طريقتهم فى التفكير مش متوافقه وهو كمان اصلا بدأ بيعد عنها واحده واحده وسابها
لحد اما هى اتدمرت فعلا
وبعدين فى الاخر بتدور عليه وتعمل ايميلات جديدة وتكلمه ويعرف انها ويحسسها انه بيكلمها عشان هى بتبعتله ايميلات كتيير وخلاص
بجد يا ابراهيم
الولاد دول
مش كلهم
حصل خير باه

فكرتنى بالقصة التى لن انساها

اتعلمت منها كتيير اوى
سلامات

السلام عليكم
بوست رائع ارجوك تمسك بحبك لاخر نفس ومنتظراك فى مواضيعك القادمة
ربنا يعينك
دمت مبدعا
تقبل تحياتى

ربنا يتمم ليكو على خير ... أنا كمان إتجوزت بعد قصة حب جميله زى دى ... بس نصحتى ليك وليها ... أوعى تعمل أى حاجه تغضب ربنا ... سبحان الله أى علاقه عرفتها او شفتها أو سمعت عنها أول ما يحصل فيها معصيه لله سواء بالقول أو الفعل تبص تلاقى المصايب عماله تنزل على دماغهم متعرفش جايه منين ... أما فى حالتك فأنا حاسه من كلامك إنك ملتزم وبتحب ربنا ... علشان كده حاسه إن ربنا إن شاء الله هيتمم بخير.....كان معكم إيمان من هيئة الوعظ والإرشاد

Anonymous :

يارب تستفاد من مدونتى دى هاتفيدك جدا

http://noureldens.maktoobblog.com/

بجد انت بتعرف تسرد الحكايات كويس جدالما لقيت الحكايه خلصت ومخلصتش كنت مخنوقه كان نفسى تكمل للاخر كده بردو تعلقناعلى العموم انا مستنيه على احر من الجمر علشان تكمل الحكايه اصل بصراحه الموضوع ده يهمنى اوووووى لانى اعرف ناس فى نفسى ظروفك
ودايما بسأل نفسى
ياترى حب النت ده حب حقيقى ولا كله كدب وتسالى
انا هشوف مدونتك كل يوم علشان عايزه اعرف ايه حصل فى الاخر
يالله خلص امتحان بسرعه وربنا ينجحك يارب
اختك نور

انا اتاخرت عن مدونتك كتير اووي
بس اكتشفت اني انا خسرت كتير اووووي

بجد البوست ده عاجبني اوووي
وربنا يكرمك يااارب مع خطيبتك
ويكرمكم للخير ديما
ومش تزعلها تاني ابدااا ابدااا
الناس الكويسه صدقني بقى صعب تتكرر

تحياتي لك

السلام عليكم

ايه ياعم الحب دا الله اكبر يعني ربنا يعطيك كل ماتتمني وانا بحب وبحترم الأولاد الي بيحبوا حب حقيقي مش تسليه ربنا يوفقك

معلومه هامه انا بردوا كنت في السعوديه بس تقريبا برحها زيارات بس و3 ثانوي عشت هناك وبجد بتمني من رب العالمين اني بجد بجد بجد ارجعلها تاني بعشق السعوديه موت بجد بحبها انا بئي من المناظر الي بشفها زي الي المناظر الي شفتها انت ديه بئيت اكره اعيش في مصر
بجد دوله بدون رقابه

ربنا يحقق كل احلامك

:)

 
 
 

بكل فخر نستخدم بلوجر

توتراتي